Bruktmarked bidrar til sirkulær økonomi

Selskapet Godsinlösen sørger for at skadde gjenstander blir reparert og gjenbrukt. I samarbeid med forsikringsselskapene er det utviklet et sirkulært skadeoppgjør som går ut på at skademeldte produkter blir samlet inn, tatt vare på og erstattet med reparerte produkter. Også for reklamasjoner fra transportselskap og netthandel skapes det nye løsninger for skadde gjenstander som ellers ville ha blitt kastet.

Godsinlösen (GIAB) er eksperter på gjenbruk og returlogistikk og har utviklet et sirkulært konsept som lager lønnsomme forretninger av skadde og kasserte varer. Ved å forlenge produktenes levetid bidrar selskapet til å sette begrepet sirkulær økonomi ut i livet. Ideen oppsto gjennom et samarbeid mellom Godsinlösens grunnleggere, Christian Jansson og Patrik Zalewski, og et av de store forsikringsselskapene.

Jens Thulin arbeider som sirkulær forretningsutvikler ved Godsinlösen – en tittel han foreløpig er alene om i Sverige. Foto: Aktuell Hållbarhet

«Vi har sammen med flere av Sveriges største forsikringsselskap utviklet tjenesten «sirkulært skadeoppgjør». Kort sagt betyr det at forsikringstakerne må levere fra seg det eller de produktene de søker om erstatning for. Når en forsikringstaker vil ha erstatning for sin skadde TV, mobil eller bærbare PC, skal produktet sendes til Godsinlösen. Tjenesten omfatter skadeverifisering, skadeforebygging og gjenbruk av skadde gjenstander. I den grad det er mulig forsøker vi å redde produktene eller ta vare på brukbare komponenter for videresalg. Går ikke det, sørger vi for å ta hånd om avfallet på korrekt vis», sier Jens Thulin, som er sirkulær forretningsutvikler i Godsinlösen i Staffanstorp.

Mobilsirkelen™

«Mobilsirkelen™ er en tjeneste innenfor det sirkulære skadeoppgjøret som vi har utviklet. Kort sagt betyr det at forsikringstakeren får en reparert telefon som erstatning i stedet for å få penger til å kjøpe ny. Konseptet er en distribusjonstjeneste for skadde telefoner som går ut på innsamling, skadeverifisering, gjennomføring av aktuelt tiltak ut fra skaden, og kompensasjon til den skadelidende. Avhengig av skade, modell, tidsramme og forsikringsselskapets kostnadsramme velger vi den løsningen som er best i det aktuelle tilfellet», sier Jens.

«Det kan være å reparere forsikringstakerens egen telefon, eller at kunden får en erstatningsenhet, det vil si en mobil som er gjenprodusert i fabrikken, av samme modell og ytelse som den skadde telefonen.  Alle delene er originaldeler. Noen av delene i telefonen vil være hundre prosent nye fra fabrikk, mens andre er gjenbrukte reservedeler. Hvis reparasjonskostnadene blir for høye, eller om telefonen ikke kan brukes som erstatningsenhet, blir den kondemnert. Forsikringstakeren vil da få kontanterstatning i stedet, og den skadde telefonen blir plukket fra hverandre slik at brukbare komponenter kan tas vare på eller gjenvinnes. Prosessen går fort. Kundene skal normalt ikke måtte vente mer enn en arbeidsuke fra vi har mottatt den skadde telefonen, til de kan hente en behandlet telefon hos nærmeste utleveringssted, eventuelt har fått annen erstatning.»

«Godsinlösen reparerer ingen telefoner selv i Staffanstorp, men samarbeider med et nettverk av eksterne, globale aktører når det gjelder både reparasjoner og erstatningsenheter, blant annet Apple, Samsung og Sony. Leverandørene er nøye utvalgt for å kunne sikre bærekraft, kvalitet og rimelige kostnader», forteller Jens Thulin.

Lønnsomhet gjennom praktisk bærekraftarbeid

«Konseptet reduserer både miljøpåvirkning og kostnader. En gjenvunnet mobil tilsvarer en redusert avfallsmengde på mer enn 80 kg og mer enn 60 kg mindre karbondioksidutslipp. Godsinlösen leverer en rapport til kunden der det går frem hvilke miljøbesparelser som er oppnådd. Ordningen brukes hovedsakelig av forsikringsselskapene, men fungerer fint også for aktører i andre bransjer. Sirkulære skadeoppgjør innebærer både økonomiske og miljømessige besparelser siden det tar kampen opp mot utviklingen av bruk-og-kast-samfunnet, samtidig som tjenesten forebygger utnyttelse av forsikringssystemet.»

«Av ti meldte skader er det cirka tre forsikringstakere som velger å avslutte saken når de blir bedt om å levere fra seg den skadde gjenstanden. Det vil si at 30 prosent av utbetalingene aldri blir gjennomført, noe som gir en økonomisk besparelse som kommer forsikringsselskapene til gode. I Mobilsirkelen™ førte dette til at cirka 7 000 skadesaker i 2016 ble avsluttet før det ble betalt ut erstatning, og forsikringsselskapene var fornøyde», slår Jens Thulin fast.

«Grunnlaget for forretningsmodellen er å hjelpe bedrifter og organisasjoner med å sette den sirkulære økonomiens teori ut i praksis i selskapenes praktiske arbeid på en måte som øker den økonomiske lønnsomheten. Å være bindeleddet mellom avfall og ressurs har vist seg å være en lønnsom strategi, og også arbeidet med returlogistikk er en viktig faktor i den sammenhengen. Tjenestene våre bygger på en deling av overskuddet. Vi tar betalt for logistikkløsninger, lagerhold, rekondisjonering, reparasjoner og salg. Hvis det blir penger til overs, deler vi overskuddet likt med kunden. Prinsippet er overførbart til andre bransjer, og vi arbeider for eksempel med det samme sirkulære konseptet for utslitt IT-utstyr», forteller Jens.

«Andre interessante områder som vi jobber med, er behandling av gjenstander for transportselskap og netthandelsbedrifter. Et kjøleskap som får bulker i døren under transport, vil bli reklamert på av mottakeren, og transportselskapet må ta kostnaden. Dersom selskapet samarbeider med oss, kan kjøleskapet få nytt liv og komme til nytte i stedet for å bli kassert. På samme måte kan returer og reklamasjoner fra nettbutikkene selges videre dersom de blir behandlet på en gjennomtenkt måte. Vi selger de oppgraderte varene i butikken vår, Returhuset, og via forhandlerne Tradera og Blocket.»

«Godsinlösens utgangspunkt er at produktene skal leve så lenge som mulig. Hvis det ikke er lønnsomt å selge dem videre, prøver vi å finne nye bruksområder. Jeg er overbevist om at markedet for sirkulær økonomi vil vokse, og at etterspørselen etter ulike tjenester vil øke etter hvert. Det kan for eksempel dreie seg om logistikkselskap som samler inn og distribuerer produkter, gjensalgs- og salgsplattformer som tilbyr produktene, og bedrifter som har spesialkunnskap om reparasjoner og fornying av deler og komponenter. Sirkulære løsninger tilbyr nye metoder for å engasjere kundene på en kreativ måte og etablere langvarige relasjoner.»

Neste trinn er gjenproduksjon

Godsinlösens administrerende direktør Christian Jansson mener sirkulær økonomi i næringslivet har gått fra å være et vagt begrep til virkelighet. Som eksperter på gjenbruk er neste steg for bedriften å bli eksperter på gjenproduksjon.

«Etter årsskiftet planlegger vi en sammenslåing mellom Godsinlösen og et av Sveriges fremste bedrifter innenfor gjenproduksjon. Målet er å utvikle et selskap som tar sikte på enten selv eller som underleverandør til nøkkelbransjer å drive utviklingen bort fra en lineær økonomi og frem mot en bærekraftig økonomi. Vi er nå i gang med planleggingen av en eventuell sammenslåing av disse selskapene, og fremtidsutsiktene er svært gode. Også energispørsmålet er viktig innen sirkulær økonomi, og vi arbeider med å utvikle forretningsområdene innenfor fornybar energi og energilagring», avslutter Christian Jansson.

 

Forskning- og utviklingsprosjekt

Godsinlösen deltar i flere nasjonale og internasjonale forsknings- og utviklingsprosjekt. Et av de viktigste er REES (Resource Efficient and Effective Solution based on circular economy thinking). Prosjektet blir finansiert av MISTRA og kom i gang i 2015. Formålet er å fremme utviklingen av sirkulær økonomi ved hjelp av kunnskap og nyskapende ideer. Konsortiet består av flere universitet og en rekke bedrifter. Godsinlösen har lenge samarbeidet med Lunds universitet og det internasjonale miljøinstituttet