Fra avfall til lønnsom forretning

STAFFANSTORP Der andre ser avfall ser Christian Jansson og Patrik Zalewski penger. Ved å finne nye bruksområder for avfall har de klart å gjøre miljøsaken om til en solid vekstrakett.

Det hele startet med en idé om å ta hånd om de ødelagte produktene som forsikringsselskapene fikk inn fra kundene.
Christian Jansson og Patrik Zalewski ble imidlertid snart klar over at forsikringsselskapene som regel bare betalte ut pengene, uten å kreve produktene innlevert.

Med denne kunnskapen i bakhodet startet de selskapet Godsinlösen, noe som to år senere skulle sikre dem utmerkelsen «Årets bedrift» i Staffanstorp i 2015.
– Det var lavthengende frukt, egentlig en veldig enkel idé, sier Christian Jansson.

I dag samarbeider Godsinlösen med alle forsikringsselskapene i Sverige. Daglig får de inn mengder av returnerte produkter fra forsikringskunder, deriblant cirka 150 mobiltelefoner.
Telefonene blir testet og reparert i den grad det er mulig, og i stedet for penger får kundene tilbake en likeverdig, reparert telefon.

Tanken med Godsinlösen er at så mange gjenstander som mulig skal settes i stand og brukes om igjen. På den måten bidrar de til å ta vare på allerede eksisterende produkter, samtidig som de sparer penger for forsikringsselskapene og reduserer unødig nyproduksjon.

– Vi ser verdien i det andre bedrifter betrakter som avfall, og deretter finner vi kunder som er villige til å betale for det. Det som er verdiløst for én person, kan være gull verdt for en annen, sier Christian Jansson.
I Returhuset, en stor butikk like ved hovedkontoret i Staffanstorp, selger de videre fungerende produkter som ellers bare ville ha blitt kastet.

Utgangspunktet er at så mange produkter som mulig skal vare så lenge som mulig, og skulle det være ulønnsomt å selge produktene videre, forsøker de å finne nye bruksområder for dem i stedet.

For øyeblikket jobber duen med utfordringen å kunne tjene penger på de gamle TV-apparatene som kommer inn.
– De er omfangsrike og kostbare å transportere, og det eneste verdifulle i dem er egentlig hovedkortet. Vi prøver likevel å finne en måte å få økonomi i dem på også, sier Patrik Zalewski.

Christian Jansson nevner eldgamle 90-tallstelefoner som eksempel på noe som ofte bare ligger og slenger i gamle skuffer, men som forholdsvis enkelt kan forvandles til et apparat som reagerer på lyden av motorsager – noe som har vist seg å være til uvurderlig hjelp i kampen for å stanse ulovlig avskoging.

Slik kan tankeprosessene arte seg. I dag har selskapet om lag 40 medarbeidere, og omsetningen bare vokser.
– Markedet er enormt. Å være bindeleddet mellom avfall og ressurs har vist seg å være en svært lønnsom strategi, sier Christian Jansson.