Godsinlösen satser i Danmark

Det skånske selskapet Godsinlösen har som forretningsidé å hjelpe bedrifter i gang med sirkulær økonomi. Målet er å bidra til betydelige miljøbesparelser og samtidig kunne hjelpe kundene med å få ned kostnadene. Forsikringsselskap er den største kundegruppen.

Godsinlösen er ett av selskapene som har fått en såkalt forretningsutviklingssjekk fra Region Skåne for å kunne satse på nye markeder. Christian Jansson er administrerende direktør og en av grunnleggerne, og han forteller om fremtiden og erfaringer med å satse internasjonalt.

Slik kan selskapets forretningsidé ta seg ut i praksis: I stedet for at en forsikringskunde kasserer sin skadde mobiltelefon og får penger til å kjøpe ny, sender kunden mobilen til Godsinlösen. Der blir den reparert eller byttet ut med en tilsvarende modell som er så god som ny.

Forsikringsselskapet får også en miljørapport der det fremgår hvilke miljøbesparelser som er gjort i form av reduserte karbondioksidutslipp og avfall som er unngått. En mobil som brukes om igjen, tilsvarer for eksempel 86 kg mindre avfall.

Hvordan ser Godsinlösens fremtidsplaner ut?

– Forretningsutviklingssjekken gav oss en dytt videre. Vi er et vekstselskap i ordets rette forstand, med alt det innebærer, og vi har fullt opp med den daglige driften. I den sammenhengen blir forretningsutviklingssjekken en forpliktelse som betyr at vi må sette av tid internt til å konkretisere utenlandsutvidelsen. Pengene er ikke avgjørende for satsingen, men de har gitt oss mulighet til å gjennomføre forundersøkelser som vi vil ha god nytte av når vi går i gang.

– Vi søkte om sjekken for å teste ut ideen vår, og vi så muligheten til å bli vurdert av et utenforstående panel som en fin anledning til å få tilbakemelding. Det var virkelig en oppmuntring til videre innsats at vi ble vurdert å være så innovative at vi fikk en sjekk.

Hvilke utfordringer ser du fremfor dere?

– Det vil nok dukke opp utfordringer hele tiden. Vi må takle voksesmertene, finne de rette medarbeiderne og så videre. Den overordnede utfordringen blir å holde seg til forretningsplanen og den røde tråden. Det dukker hele tiden opp distraherende faktorer, om enn positive, som åpner nye sidespor. Nå har vi kunnet sondere terrenget og undersøke hvordan blant annet forsikringsvilkårene varierer på de ulike utenlandske markedene. Tyskland har vist seg å ha et mer restriktivt marked, og det kommer til å kreve en annerledes fremgangsmåte fra vår side. På den danske siden har vi en fordel i eierstrukturen i forsikringsbransjen, med svenske forbindelser. Det gir oss en raskere vei inn på markedet, og det er der vi kommer til å starte satsingen. Vi har altså bestemt oss for å begynne med Danmark og skal være i gang der i løpet av siste kvartal i 2016.

Hvilke råd har du til andre som vurderer å søke?

– Forarbeidet er grunnlaget for det videre arbeidet. For vår del trengte vi mer research for å kunne treffe de rette strategiske beslutningene for satsingen. Sjekken bidro til at vi kunne bruke mer tid på å gjøre grundig forarbeid.

– Det er viktig å ha klart for seg at satsingen må være nøye gjennomtenkt på forhånd. Jeg vil anbefale å bruke tilskuddet til for eksempel eksterne konsulenter og annet forarbeid som ellers ikke ville ha blitt gjort.

Kilde: Skåne.se