Mobilsirkelen™
Mobilsirkelen™ er en tjeneste som GIAB har utviklet sammen med flere av Sveriges største forsikringsselskap. Det er en distribusjonstjeneste for mobiltelefoner som går ut på å samle inn telefonene og verifisere skadene, slik at bare de som er berettiget til det, får erstatning/utbetaling. Med Mobilsirkelen™ vil den skadde mobiltelefonen bli erstattet med en telefon av samme modell og ytelse, ut fra prinsippet om «like for like».
Slik fungerer det
Ved hjelp av fraktdokumentene vi har sendt deg, kan du enkelt levere inn den skadde mobiltelefonen på nærmeste postkontor.
Avhengig av skade, modell, tidsramme og forsikringsselskapets kostnadsramme vil GIAB velge den løsningen som er best i den aktuelle saken. Følgende løsninger kan benyttes:
- reparasjon
- erstatningsenhet
- kontanterstatning
Erstatningsenheter er gjenprodusert på fabrikk og vil være av samme modell og ytelse som telefonen du sendte inn. Alle delene i telefonen er originaldeler. Noen av delene i telefonen vil være hundre prosent nye fra fabrikk, mens andre er gjenbrukte reservedeler.
GIAB reparerer ikke telefoner selv, men jobber i et nettverk med eksterne, globale aktører som driver med både reparasjon og erstatningsenheter, blant annet Apple, Samsung og Sony. Leverandørene er nøye utvalgt for at vi skal kunne sikre bærekraft, kvalitet og den beste løsningen for kunden til best mulig pris på lang sikt. Alle leverandørene arbeider med originaldeler.
Ved å bruke om igjen deler og gjenprodusere telefoner unngår vi miljøbelastningen som oppstår når det hentes ut naturressurser til produksjon av nye enheter. Ved å minske utvinningen av jordens ressurser kan vi i fellesskap bidra til en bærekraftig utvikling. Dette er en viktig del av vårt og forsikringsselskapenes arbeid med bærekraft – vi motarbeider bruk-og-kast-samfunnet ved å bruke om igjen telefonene.
Når GIAB har mottatt mobiltelefonen din, er målet at vi skal ha behandlet og avsluttet saken i løpet av en arbeidsuke.
