Mojtaba Ghodsi: Å tenke sirkulært – en revolusjon innen skadeoppgjør

En vanlig innbygger i Europa forbruker årlig mellom ti og tjue tonn ressurser. Det tallet skulle egentlig ha vært tre tonn, ifølge Peter Hopkinson, som er professor i innovasjon og miljøstrategi ved universitetet i Bradford i Storbritannia. Stadig flere innser at energi- og materialbruken ikke kan fortsette som før. Prisene for ulike råvarer har økt i høyt tempo. I enkelte bransjer utgjør materialkostnadene 40–50 prosent av kostnadsmassen. Fremfor alt ser vi de raskt økende kostnadene for samfunnet i form av klima- og miljøpåvirkning.

Forsikringsbransjen blir påvirket av klimaendringer allerede nå

I Folksam ser vi klimaendringene som en trussel mot det grunnleggende prinsippet om forsikringsbarhet og mot den muligheten kundene har til å leve i en trygg og bærekraftig verden. Hvis de klimarelaterte skadene øker, vil det til slutt bli for dyrt med forsikring. Derfor er klimaspørsmålene helt avgjørende for bransjen vår.

Vi engasjerer oss i det som kundene våre er opptatt av, ved å jobbe med miljø og bærekraft i praksis. Det er viktig for Folksam å tenke sirkulært i arbeidet med skadeoppgjørene, for å kunne redusere kundenes energi- og materialforbruk. Det ligger dessuten nært opp til virksomheten og fører til større kundetilfredshet.

Et nytt konsept innenfor skadeoppgjør

Vi har nå avtale med vel 3000 bil- og byggevirksomheter som reparerer skadene med miljøgodkjente og gjenbrukte materialer. I 2015 startet Folksam et pilotsamarbeid med miljøteknikkselskapet Godsinlösen som har vært svært vellykket. Før fikk kundene våre stort sett penger til ny telefon i forbindelse med meldte skader. I dag tar Godsinlösen imot den ødelagte telefonen og reparerer den. Samarbeidet med Godsinlösen ble utvidet ved årsskiftet, og ordningen er nå i bruk i hele Folksam. Det dreier seg om cirka 20 000 enheter i året, bare når det gjelder mobiltelefoner, som vil få skadeoppgjør i form av gjenbruk. Det innebærer en besparelse på vel 60 kilo karbondioksid per enhet sammenlignet med tidligere.

I tillegg til å reparere mobiltelefoner har Folksam siden 2015 også begynt å ta inn andre skadde eiendeler, først og fremst med tanke på gjenbruk, men eventuelt gjenvinning. Også her ser vi betydelige besparelser, blant annet når det gjelder karbondioksidutslipp.

Med kundene og miljøet som vinnere

For Folksam er ordningen rasjonell ut fra et forretningsperspektiv. Den innebærer lavere kostnader og i forlengelsen av det lavere forsikringspremier. Behandlingstiden blir betydelig kortere. Fremfor alt handler det imidlertid om å redusere belastningen på miljøet. Det er også viktig å ha i tankene at Folksam er eid av kundene. Det vil si at de besparelsene Folksam gjør med denne ordningen, til sjuende og sist tilfaller kundene. Vi har ingen aksjonærer som skal ha utbytte eller tilsvarende.

Når vi snakker med kundene, er kommentarene først og fremst at de er enormt takknemlige for at vi jobber for å bekjempe bruk-og-kast-mentaliteten. Det finnes naturligvis kunder som blir litt skuffet over at de ikke får penger til ny telefon. Det er ikke noe unormalt. Man kan ikke tvinge gjennom en revolusjon og være pioner uten å skuffe noen.

 

Faktarute Prognose for 2016 Kuriosa
Antall behandlede mobiltelefoner 20 000  
Andel som blir reparert 70 %  
Reduksjon i utslipp av karbondioksid takket være reparasjon av mobiltelefoner 1000 tonn Tilsvarer omtrent 125 runder rundt jorden med bil

Kilde: Hagainitiativet