Smart idé gir vinn-vinn
For tre år siden var Godsinlösen et lite skrivebordsprosjekt. I dag har selskapet 40 ansatte og 2 000 kvadratmeter i Staffanstorp som de allerede er i ferd med å vokse ut av. Snart startes det virksomhet også i Stockholm, og i løpet av året skal det rekrutteres 20 personer.
– Det som er avfall for én person er en ressurs for en annen, men det trengs et bindeledd mellom de to.
Vi er det bindeleddet, sier administrerende direktør og en av grunnleggerne, Christian Jansson.
Tett på forsikringsselskapene
Virksomheten har flere bein å stå på. Felles for dem alle er at de har solid rotfeste i den sirkulære økonomien. Grunnideen er å gjenbruke og finne avsetning for materialer og gjenstander som tidligere bare ville ha blitt kastet, og å lære opp andre i hvordan de kan spare betydelige beløp på gjenbruk.
– Vi viser hvordan den sirkulære økonomiske modellen fungerer i praksis, sier den andre av grunnleggerne, Patrik Zalewski.
Godsinlösen har utviklet et nært samarbeid med forsikringsselskapene. Selskapet tar for eksempel imot partier med skadde varer som fortsatt kan brukes, men som er i en stand som gjør at de ikke kan selges i den vanlige detaljhandelen. Varene selges for en rimelig penge i Godsinlösens egen butikk Returhuset eller på nettet.
Sirkulær håndtering av eiendeler
Godsinlösen samler også inn alt fra sykler til elektronikk fra private forsikringskunder og gir gjenstandene nytt liv. Blant annet bygger de sammen fungerende mobiler. Den som leverer inn en skadd mobil, får som regel en av samme type tilbake.
– Vi har hjulpet forsikringsselskapene med å innføre en ny rutine: sirkulær håndtering av eiendeler. Om noen gjør krav på noe, må de først sende inn gjenstanden til oss. 23,4 prosent velger da frivillig å trekke saken sin, men resten sender faktisk inn, sier Christian Jansson.
Lavere premier i vente
Det var ikke gjort over natten å endre forsikringsselskapenes rutiner, men det har gitt dobbelt virkning:
– Vi har sørget for raskere skadeoppgjør samtidig som forsikringsselskapene får betydelige besparelser i form av færre feilaktige utbetalinger. Det vil på sikt føre til lavere premier for forsikringstakerne.
Kilde: Sysav