Sydsvenskan: De tjener penger på søppel

Hvorfor kaste det som kan brukes om igjen? Det er tanken bak selskapet Godsinlösen, som Christian Jansson og Patrik Zalewski startet for tre år siden. Fredag kan de ta imot prisen «Årets företagare i Staffanstorp 2015» (årets bedrift).

 

«Forsikringsselskapene må jo ha hauger av gjenstander som folk har sendt inn og fått erstatning for. De burde det gå an å selge.» Den tanken var frøet som utviklet seg til Christian Jansson og Patrik Zalewskis selskap Godsinlösen. Det viste seg at de tok helt feil. Forsikringsselskapene hadde overhodet ingen mobiltelefoner, varer med transportskader eller ødelagte sykler. De fleste selskapene stilte nemlig ingen krav om at kundene skulle sende inn gjenstandene de fikk erstatning for.

– Vi bestemte oss for å prøve å endre måten forsikringsselskapene jobber på. Hadde vi visst der og da hva vi gav oss ut på, hadde vi nok ikke tatt sjansen. Men hvis noe kan brukes om igjen, er det ikke bare bra for miljøet, det er også penger å tjene, sier Christian Jansson.
Da forsikringsselskapene via Godsinlösen begynte å forlange at produktene skulle leveres inn slik at skadene kunne verifiseres, var det nesten en firedel av forsikringssakene som ikke ble sendt inn og dermed ikke skulle erstattes. Det er naturligvis penger spart for forsikringsselskapene og i forlengelsen av det lavere premier for kundene, sier Christian Jansson. Når kundene må sende inn produktet, betyr det at ødelagte mobiltelefoner kan få lenger levetid – de blir nemlig reparert og sendt tilbake.
– Ved å bruke om igjen en telefon sparer man 64 kilo karbondioksid sammenlignet med å produsere en ny. Det å produsere en ny telefon fører dessuten med seg 86 kilo avfall. Da blir det interessant å regne på hvordan miljøet blir påvirket dersom vi gjenbruker 20 000 mobiltelefoner i året, sier Christian Jansson.
At selskapet havnet i Staffanstorp, var mest tilfeldig, selv om Christian Jansson er oppvokst like utenfor. Da virksomheten vokste og trengte større areal, fikk grunnleggerne tips om lokaler i næringsparken Rondellen, og 2 000 kvadratmeter huser nå 35 ansatte. Flere av dem jobber med avansert sletting av data. Fem av de ansatte er tidligere lærlinger som har fått jobb.
– Noe av arbeidet er slik at man får skitt under neglene, for eksempel når man fikser en sykkel som blir nypusset og fin og kan selges til høyere pris. Vi samarbeider med Lund og Staffanstorp kommune om praksisplasser for ungdommer og nyankomne. Det er en god førstejobb, sier Christian Jansson.
En del av varene som kommer inn, havner i butikken Returhuset. Det kan være artikler fra et røykskadet lager eller varer som har fått hakk eller riper.
– Dette er slikt som ville ha vært vanskelig å få solgt i en vanlig butikk, sier Christian Jansson idet han peker utover butikkhyllene.
– Tidligere ble dette betraktet som en kostnad, noe som skulle destrueres. Nå er det opplagt at det i stedet er en inntektskilde. Og folk synes det er hyggelig å kunne gjøre et godt kjøp, fortsetter han.
Christian Jansson og Patrik Zalewski beskriver seg selv som forretningsfolk mer enn miljøforkjempere. «Lavthengende frukt» kaller de forretningsideen sin, som har vist seg å kunne gi både økonomisk og miljømessig gevinst.

Samtidig har Patrik Zalewski blitt rasende flink til å sortere søppel også privat.
– Vi blir selvsagt påvirket. Vi snakker om miljø hele dagen på jobb, sier Patrik Zalewski og ler.
– Det var faktisk ganske heftig da lyset gikk opp for meg – at miljøarbeid som er så konkret som gjenbruk, også kan generere forretningsmuligheter, sier Christian Jansson.

Godsinlösen
Selskapet ble startet i 2013 av Christian Jansson og Patrik Zalewski, som i 2015 fikk prisen «Årets företagare i Staffanstorp». Prisen deles ut under Guldkvällen i Kyrkheddinge.
Selskapet omsatte i fjor for 32 millioner svenske kroner. I år er det beregnet en omsetning på 55 millioner.
Selskapet har 35 ansatte.
Hovedkontoret og butikken Returhuset ligger i Staffanstorp. I tillegg finnes det mindre anlegg i Stockholm og Växjö.

Kilde: Sydsvenskan